onsdag 16 juli

Supportrar positiva till kommersialisering i damfotboll enligt ny undersökning

Publicerad:
Uppdaterad:

En ny studie från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet visar att supportrar till damfotboll i stor utsträckning ser kommersialisering som en positiv utveckling. Till skillnad från många fans av herrfotboll, som ofta kritiserar kommersiella inslag, anser damfotbollens supportrar att dessa inslag är viktiga för att klubbar och spelare ska kunna växa, skriver man i studien.

Studien visar att sponsoravtal, sändningsrättigheter och försäljning av merchandise bidrar till en ökad omsättning inom damfotbollen.

”Vår studie visar att kommersialisering inom damfotboll ses som något positivt av fansen. Det upplevs som nödvändigt för att klubben och spelarna ska kunna utvecklas och ökar supportrarnas vilja till engagemang.”, Erik Lundberg, docent i företagsekonomi på GU.

Resultaten från studien visar att supportrarna inom damfotbollen upplever att stora sponsorer bidrar till en mer genuin känsla och möjliggör investeringar i bättre arenor, vilket stärker både organisationen och lojaliteten hos fansen.

”Att damfotbollen nu omsätter allt större summor stärker sporten. Samtidigt behöver man vara uppmärksam på hur långt kommersialiseringen kan gå innan den börjar påverka fansens upplevelse negativt.”

Studien, med titeln ”The Influence of Perceived Commercialization and Authenticity on Fan Engagement: Insights from Men’s and Women’s Elite Football Leagues in Sweden”, kommer publiceras i European Sport Management Quarterly, och baseras på svar från 1 168 matchbesökare.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

Bandyklubben vänder till positivt resultat

Klassiska bandyklubben redovisar ett resultat på 389 246 kronor, jämfört med ett minusresultat förgående år. Det egna kapitalet uppgår till cirka 2,8 miljoner kronor.

Städerna som får SM-veckan 2027 och 2028

Det blir andra gången för båda städerna att stå värd för detta evenemang. Inför sista gallringen stod det mellan Skövde och Skellefteå och Piteå.

Ishockeyförbundet och Sportway förlänger ”Svensk Hockey-TV” till 2030

Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, har plattformen nått över 2,5 miljoner tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, skriver man i ett pressmeddelande.