Studien visar att sponsoravtal, sändningsrättigheter och försäljning av merchandise bidrar till en ökad omsättning inom damfotbollen.
”Vår studie visar att kommersialisering inom damfotboll ses som något positivt av fansen. Det upplevs som nödvändigt för att klubben och spelarna ska kunna utvecklas och ökar supportrarnas vilja till engagemang.”, Erik Lundberg, docent i företagsekonomi på GU.
Resultaten från studien visar att supportrarna inom damfotbollen upplever att stora sponsorer bidrar till en mer genuin känsla och möjliggör investeringar i bättre arenor, vilket stärker både organisationen och lojaliteten hos fansen.
”Att damfotbollen nu omsätter allt större summor stärker sporten. Samtidigt behöver man vara uppmärksam på hur långt kommersialiseringen kan gå innan den börjar påverka fansens upplevelse negativt.”
Studien, med titeln ”The Influence of Perceived Commercialization and Authenticity on Fan Engagement: Insights from Men’s and Women’s Elite Football Leagues in Sweden”, kommer publiceras i European Sport Management Quarterly, och baseras på svar från 1 168 matchbesökare.