måndag 2 juni

Golfamore firar 20 år: ”Det är galet när man tittar i backspegeln”

Publicerad:
Uppdaterad:

Golfamore Group, som startade sin resa år 2005 under namnet Golfhäftet, når nu 20 år som aktör inom golfbranschen. Från en början erbjöds golfare möjligheten att spela på 100 svenska golfbanor till halv greenfee. Idag, två decennier senare, har Golfamore expanderat sin verksamhet och erbjuder nu över 1400 banor i 27 olika länder, med allt från Hammerfest GK i Norge i norr till Salobre Golf & Resort på Kanarieöarna i söder.

Historien började med tre golfvänner som flyttade till Stockholm och började spela på sin hemmabana. De insåg snart att det fanns många fler banor att upptäcka och undrade hur de kunde stimulera sig själva att spela mer på andra banor. Det var startskottet för Golfamore.

Fredrik van Speijk, en av grundarna och nuvarande VD för Golfamore Group, reflekterar över företagets resa.

“Det är en fantastisk resa som vi har gjort, jag och mina två vänner, Andreas och Magnus. Från att vi sålde cirka 400 häften under Sollentuna mässan vårt första år och kände oss som kungar, till över 100 000 kort sålda förra året. Det är galet när man tittar i backspegeln.”

Anders Carlén, VD för Golfamore, fortsätter.

“Det har aldrig spelats så mycket golf med Golfamore som nu – 2024 blev vårt bästa år någonsin och vi överträffade till och med rekorden från pandemin. Golfare i hela Europa söker nya banor och upplevelser. Det är precis den dynamik vi vill skapa – mer golf över gränserna.”

Golfamore har över 350 000 kunder från nästan 20 olika länder. Ett nytt mönster har dock börjat framträda där golfare från länder utanför Skandinavien, som Tyskland och Nederländerna, söker sig till nordiska banor.

“Det vi ser är att våra kunder i exempelvis Tyskland och Nederländerna nu även söker sig till våra nordiska banor. Det är denna utveckling vi vill se”, avslutar Carlén.

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

STIGA Sports återupptar sin satsning på badminton

STIGA Sports satsar på badminton med nya racketmodeller.

RF: Ny strategi för svensk idrott

Svensk idrott ska bli världens bästa genom nya strategier som fokuserar på inkludering och livslångt idrottande, skriver Idrottsförbundet.

Efter investeringen: Högst värderade damlaget i världen

Chelsea Women får 20 miljoner pund i investering från Reddit-grundare.

Dopingfrågor i fokus inom svensk fotboll

Grundkrav för alla klubbar som vill genomgå certifiering att aktivt arbeta med antidopingfrågor.

Så många såg premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan

Publikrekordet för de två första omgångarna slogs

Ny rapport: Så ska fler kvinnor bli elittränare

Forskning visar att kvinnliga tränare är tydligt kopplade till sportslig framgång i internationell damfotboll.