Nettoomsättningen minskade med 6,1 procent till 43 172 TSEK, men bruttomarginalen ökade till 34,8 procent. Tillväxten på den svenska marknaden ökade för egna varumärken med 14 procent.
Samtidigt har bruttomarginalen ökat till 34,8 procent, vilket innebär en förbättring med 1,6 procentenheter jämfört med föregående år. Denna ökning har drivits av en starkare krona och prisjusteringar mot dagligvaruhandeln.
”Vi fortsätter att växa starkt på den svenska marknaden där våra egna varumärken växer med 14 procent,” säger Richard Hertvig, VD och koncernchef. ”Starkast går glasskategorin LOHILO som under kvartalet växer med 37 procent.”
Trots den positiva utvecklingen på den svenska marknaden har exporten minskat med 36,2 procent, vilket delvis kan förklaras av en stor ingångsorder till butikskedjan Normal under föregående år, skriver bolaget.
Lohilo Foods har som mål att öka sin försäljning med minst 10 procent årligen fram till 2029, samtidigt som EBITDA-marginalen ska öka till minst 10 procent. Företaget arbetar också med att stabilisera sina kostnader. Under kvartalet har Lohilo Foods lanserat en ny proteindryck och planerar att introducera två nya artiklar av Superfruitglass.
Trots en utmanande likviditetssituation, där kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -8 306 TSEK, är företaget optimistiskt inför framtiden.
”Vår likviditetssituation är under kontroll, vi har säkrat finansiering för kommande högsäsong”, säger Richard Hertvig.