torsdag 16 oktober

Swegon ny huvudpartner till svensk bordtennis

Publicerad:
Uppdaterad:

Swegon har ingått ett partnerskap med Svenska Bordtennisförbundet, som utsetts till årets idrottsförbund i Sverige 2024. Det nya samarbetet kommer i en tid då intresset för bordtennis har ökat markant, särskilt efter framgångarna vid OS i Paris.

Antalet utövare har stigit kraftigt, och Svenska Bordtennisförbundet rapporterar siffror som inte setts sedan 1980-talet. Bordtennis har återigen blivit en populär sport i Sverige.

Svensk bordtennis har ett intensivt evenemangsår framför sig, med bland annat Grand Smash som för första gången kommer att arrangeras i Europa och Sverige. Dessutom kommer Para-EM att hållas i Helsingborg, där Swegon kommer att fungera som titelpartner. I samband med mästerskapet planeras även en kongress med fokus på hälsa, samt VM för spelare med Parkinson och Alzheimer.

– Vi ser fram emot att stödja svensk bordtennis på både elit- och breddnivå. Inomhusklimatet är särskilt viktigt för bordtennis, med fokus på dragfria miljöer och god luftkvalitet. Ett bra inomhusklimat är avgörande för välbefinnande och prestation, oavsett om man är elit- eller breddspelare. Vi är intresserade av förbundets arbete för att göra sporten tillgänglig för alla och ser fram emot att engagera oss i evenemang som Swegon European Para Championships och PING PONG POWER, säger Christoffer Lindström, marknadschef på Swegon Sverige.

Dennis Lindahl, ordförande i Svenska Bordtennisförbundet, kommenterar partnerskapet som ett viktigt steg framåt.

– Detta partnerskap kommer att stärka våra landslag och ge oss bättre förutsättningar att bredda sporten. Swegon delar våra värderingar, vilket gör detta samarbete betydelsefullt, säger han.

Avtalet mellan Swegon och Svenska Bordtennisförbundet stäcker sig över två år.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

Experterna: Därför möts SHL-samarbetet med Red Bull av kritik

Sponsorerna står för betydande intäkter och utgör en viktig del av klubbarnas ekonomi. Men att ta in pengar till varje pris är inte riskfritt – valet av partner kan snabbt väcka starka reaktioner. 

Hur mår sponsringen – egentligen?

I IRM:s rapport ”Sponsring i Sverige under 2024” ser vi att sponsringen fortsätter växa. Borde vi inte vara nöjda?

Klassiska sponsorn tillbaka i SHL

Försäkringsbolaget tillbaka som partner till Svenska Hockeyligan (SHL).

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje dag bevakar vi utvecklingen och händelserna i idrottsbranschen – så att du alltid ligger steget före. Varje vecka får du nyheter, reportage och röster från nyckelpersoner inom idrottsbranschen, med fokus på de händelser som formar beslut, strategier och framtiden för svensk idrott.