Hösten 2019 valde Rögle BK och Intersport att utöka sitt samarbete vilket innebar att butikskedjan tog över klubbens merchandiseförsäljning i Rögleshopen och på webben.
Men nu tar Rögle tillbaka kontrollen – och startar både ny E-handel och öppnar en egen fysisk butik i arenan. Dessutom investerar man i produktionen för att snabbt kunna anpassa sig till sportsliga händelser.
“Vi vill äga det från start till slut, vi har haft en jättebra resa med Intersport där de har lyft vår merch otroligt mycket sen de tog över den,” säger Heidrun Bjartmarz, kommersiell projektledare för Rögle BK och fortsätter:
”Vi känner att vi har organisatoriska muskler att bära affären på egen hand nu.”
Parallellt med den nya e-handeln öppnar Rögle också en helt ny butik i arenan inför hösten.
“Målbilden är att vara en väldigt attraktiv butik, en destination i arenan som överträffar besökarnas förväntningar. Det ska finnas en nyfikenhet och en känsla av att man vill gå in där flera gånger.”
Rögle vill samtidigt att butiken ska bidra till en bättre matchdagsupplevelse i Catena Arena.
“Nu har vi möjligheten att styra exakt vad som säljs och lyssna till våra supportrar vad de är intresserade av. Vi har även förväntningar att vi kan lyfta försäljningen ytterligare nu.”
En viktig del i den nya modellen är ökad flexibilitet och snabbare produktion. Klubben har bland annat investerat i egen transferskrivare för att kunna producera tryck på plats och reagera snabbare på händelser kring laget.
“Vi vill ha snabbare puckar. Om något händer på isen och vi känner att ‘det här vill man göra en tisha av’, då ska vi kunna göra det direkt,” säger Heidrun.
Klubben ser särskilt stor potential inom den digitala försäljningen, där ett fokus på Rögle-produkter väntas skapa både bättre synlighet och högre tillgänglighet.
“Framför allt tror vi att vår nya e-handelsbutik kommer att stå för den stora skillnaden. Det ska vara enkelt för en supporter att orientera sig och hitta våra produkter.”
